Zatvori
Jasmin Hadzic
30/11/2012

[INTERVJU] Zlatan Ovčina: Kako smo demistificirali modni cirkus i stvorili CroModu

Vrlo rijetko imamo priliku pisati o nezavisnim online medijskim projektima, pa nam je pravo zadovoljstvo što danas možemo predstaviti dobro poznatu destinaciju za sve hrvatske ljubitelje mode...

Ekonomska kriza teško se odrazila na poslovanje medijskih kuća u Hrvatskoj - i dok su se novine (Vjesnik) i časopisi (Nacional) gasili - internet je postao mjesto bez previše novih projekata, uz iznimku kategorije hrane i pića te mode.

Gotovo svi novi projekti pokrenuti su od strane etabliranih medijskih kuća s milijunskim budžetima ili uz potporu celebrity ulagača.

No, naša današnja priča pokazuje kako je uza sve probleme hrvatske online medijske scene ipak moguće izgraditi nezavisni mediji koji okuplja na stotine tisuća čitatelja. Kako se CroModa u posljednjih pet godina prometnula u vodeću domaću destinaciju za sve ljubitelje mode i stila i kako joj je to pošlo za rukom bez naveliko raširene copy/paste metode - doznali smo u razgovoru sa Zlatanom Ovčinom, ambicioznim pokretačem CroMode koji se ne libi priznati - bez 20 satnih radnih dana CroModa ne bi bila ono što danas jest.

Za početak, zašto baš moda, a ne tehnologija ili politika ili  pak biznis ili recimo hrana?

Tehnologija je dosadna, nema ljudi, moraš egzaktno pisati i iznositi brojke. I kod hrane je dosta sužen prostor. Politika i biznis su preozbiljni, recenzije glazbenih albuma više nitko ne čita.

E sad, i sama moda kao moda je dosadnija valjda i od tehnologije, ali nas zanima taj socijalni kontekst, a ne materijal haljine. A danas se, na opću žalost, sve vrti oko mode. Evolucijski smo kao stigli na neki hedonistički nivo. Ima puno mjesta za akrobacije, uvijek možeš pisati kako je ovaj ili onaj reagirao na nečiju guzicu u Vogueovom editorijalu, ili se dobro zezat sa celebrityjima.

Kada svemu tome pristupaš na atipičan način, kada nemaš urednicu koja želi biti modna ikona ili novinare koji modu doživljavaju dramatično ozbiljno, onda je super. Mi zapravo demistificiramo taj modni cirkus i po tome smo jedinstveni.

Sigurno smatrate da (po kvaliteti) spadate u sami vrh domaće online medijske scene. Što Vam nedostaje da se u tom "vrhu" uskoro i nađete?

Malo sreće i/ili nešto love. I jednog i drugog nam je uvijek nedostajalo, iako smo mi često i svjesno išli linijom težeg otpora. Široke narodne mase možeš privući hrpetinom nagradnih igara ili nekim ekstremno "zabavnim" sadržajem poput igrica, natječaja i horoskopa. Nije to neka mudrost, ali ne želim od portala raditi baš totalni cirkus. Napredak ćemo pokušati ostvariti na malo dostojanstveniji i galantniji način, koliko god to nabrijano zvučalo.

Moram napomenuti i da smo jako zadovoljni s bazom od 150-200 tisuća čitateljica mjesečno. Sve je to postignuto bez offline promocije, bez SEO trikova i supporta s nekog od top portala. Imamo dobru poziciju za lagano širenje.


Isključivo ste fokusirani na originalni sadržaj: Mislite li da se isplatilo ne popustiti primamljivoj copy/paste metodi objavljivanja svježih vijesti?

Da nam je do krađe, krali bismo neke ozbiljnije stvari, a ne članke. To je u rangu džeparenja po tramvajima.

Tekst nam je indentitet, sve što imamo - i bilo bi glupo odustati od njega. Možda zvuči malo bahato, ali nemaš od koga niti kopirati. Niti jedan portal tog tipa na hrvatskom jeziku nije naš nivo. Svjestan sam da nekome sa strane svi izgledamo poprilično isto i da nije lako u toj kakofoniji modnih portala i naslova uspostaviti kvalitativne kriterije.

Nas su potkradali gotovo svi najčitaniji domaći news portali, ali često ni urednici nisu svjesni da od novinara dobiju kopipejst. Ipak, stvari su napredovale, Hrvatska je po tom pitanju svjetlosnim godinama ispred, recimo, Bosne i Hercegovine. Prije par dana smo na jednom news portalu koji je u TOP 10 bh. Gemius Audiencea otkrili cijelu farmu naših članaka.

U posljednje vrijeme vidimo pravu poplavu modnih i lifestyle portala i blogova za žensku publiku. Što je to tako atraktivno u svijetu mode da se kod nas otvara gotovo isključivo ovaj tip medija?

Pa čini mi se da je moda danas ono što je muzika bila 70-ih ili 80-ih. Nekad su svi u garažama pokretali bendove, danas modne portale. Ako je nekad moda bila samo refleks glazbe, danas je obrnuto. Gemius to odlično ilustrira - najsposjećeniji hrvatski glazbeni portal ima otprilike identičnu posjećenost kao CroModa. S tom razlikom što su oni na svom optimumu ili čak maksimumu, i nemaju ozbiljnu konkurenciju, a mi se tek trebamo proširiti i usto se "koljemo" s hrpom srodnih stranica.

Još jedan razlog je što mnogi misle da je o modi najlakše pisati. Samo prevedeš par članaka dnevno i to je to. I tu ima istine, ali da bi stvorio mali medijski brand i postao trajna kategorija - ipak moraš ponuditi nešto što nitko drugi nema.

Bili ste prvi hrvatski modni portal koji je "bacio karte" na mlade perspektivne modne blogerice. U inozemstvu blogeri već odavno diktiraju trendove za “digitalnu generaciju” - da li se to sad događa i kod nas?

Događa. Svaka druga Hrvatica ima svoj modni blog i čini mi se da je curama to dosta zabavno. Već imamo i 2-3 prave zvijezde koje su popularnije i poznatije od 90 posto domaćih dizajnera. Dovoljno je samo malo osobnosti i mašte. Što više subjekata, tim bolje. To je snaga interneta.

Moj dojam je ipak da blogovi gube svoj šarm kada se pretvore u ozbiljan i promišljen posao, a to se često događa. Ljudi vole spontane stvari.

Hrvatsko tržište online oglašavanja nemilosrdno je prema velikim medijskim kućama, a pogotovo prema malim nezavisnim projektima. Moramo pitati - kako uopće uspijevate preživjeti bez "zaleđa" i što od Vas traže oglašivači ?

CroModa je žilava i ima tu prednost da može preživjeti i bez neke strašne love. Optimizirao sam je po tom pitanju. Na ovo pitanje ću ozbiljnije moći odgovoriti za, recimo, dvije godine, kada ostvarim zacrtane planove i kada se općenito situacija na tržištu malo stabilizira. I ptice na grani znaju da se novac nerezonski rasipa po takozvanim top portalima, na preostale mrvice vreba 200 stranica.

Srednji i mali oglašivači se pomalo gube u svoj toj isforsiranoj terminologiji (od CPM-a do user experiencea i frequency cappinga) i uglavnom nemaju hrabrosti ići tamo gdje ne idu ni veliki. Ali s njima imamo jako dobra iskustva, plaćaju na vrijeme, uvijek im nastojimo ponuditi više od zacrtanog.

Sad tu treba dodati staro prokletstvo interneta - sve se manje-više da egzaktno izmjeriti. I onda dobiješ isprepadanog oglašivača koji nerijetko zna biti razočaran brojem klikova ili ne znam ni ja čega. Na city light, nažalost, ne možeš kliknuti.

Etablirani modni brandovi vole tisak i ulični billboard, to im je dio imidža. Ljudi hoće opipati reklamu. Kad na sve to nadovežeš krizu i činjenicu da su Hrvati dosta konzervativni u svemu, pa tako i u oglašavanju, onda imaš nimalo bajnu situaciju u kojoj će preživjeti najuporniji.

Uzimajući u obzir cijene, ciljnu publiku i navike naših čitateljica, wallpaper na CroModi je zlatna koka za modne i kozmetičke brandove. Nema boljeg, ni online ni offline. 150 tisuća cura gladnih shoppinga mjesec dana zuri u tvoj oglas za relativno sitnu lovu. Znam da će mnogi taj format razapeti, jer kao malo je preagresivan i na njega često nesvjesno klikneš, ali... i divovski oglas na Trgu Bana Jelačića slučajno pogledaš. A u reklamu na 67. stranici tiskanog magazina ne pogledaš niti slučajno.

Što možemo očekivati od CroMode u budućnosti?

Još originalniji, "življi" i brutalniji sadržaj. Pod parolom - bolje 10 zanimljivih nego 50 suhoparnih članaka. Sigurno ćemo i tehnički nadograditi portal, imam neke grube nacrte, ali to tek treba iskristalizirati.

Uz napomenu da mi nismo neka strašna medijska korporacija koja ima plan razvoja za 9 godina unaprijed. Internet je najbolji pokazatelj da ambiciozno pokrenute stvari najbrže propadaju. Fora su oni spontani, polugerilski projekti.

PODIJELITE OVAJ ČLANAK:
Sva prava pridržana © 2022 PoslovniPuls.com
cross-circle linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram